fredag 21 februari 2014

Veckobrev v 8

Den här veckan har vi fortsatt att arbeta med läsbloggen. Barnen börjar bli jätteduktiga på att skapa nya inlägg, korrigera sina texter och publicera. Vi tycker alla att det är roligt att få jobba med läsförståelse på det här sättet.


Först måste barnen logga in på E-posten, sen går de vidare till Blogger och till sist måste de lära sig att hitta uppgiften. Självklart har vi gått igenom steg för steg tillsammans. :-) Idag fick de prova på att hitta till rätt uppgift utan min hjälp. Det gick jättebra! Om barnen är frånvarande och missar en uppgift så går det bra att göra den hemma. Gå in på Rösjöskolans hemsida och logga in via Google Apps elevinloggning.




Vi har arbetat mycket med substantiv och adjektiv under årets gång. Den här veckan har vi pratat om verb. Vi har lärt oss om uppslagsform och efter sportlovet ska vi titta på tempus.


I NO så har barnen haft prov och vi har även gjort en ny undersökning, "Vad händer med vattnet?" Vi hällde en tesked vatten i tre muggar och placerade dem på tre olika platser i klassrummet. Två i fönstret (en där vi öppnar fönstret och en där vi inte gör det). Den tredje ställde vi på andra sidan klassrummet på ett bord. Vi observerade vad som hände och kom fram till att vattnet avdunstade snabbast i fönstret. 


I svenskan så har vi även fortsatt arbeta med personbeskrivningar. Vi har gjort ett första utkast som vi ska arbeta vidare med efter sportlovet. Inspiration fick vi från Astrid Lindgren som vi alla vet var helt fantastisk på att gestalta sina huvudpersoner. Många av barnen valde att göra en tankekarta först och sen skriva utifrån den. 




I matten så har vi fortsatt arbeta med tid. Vi har även gjort utvärderingar för de tidigare kapitlen. Barnen har fått fylla i om de känner sig säkra, ganska säkra eller osäkra på de olika momenten. Detta kommer att bli fokus bland annat på elevens val där vi kan sätta upp nya mål. Jag vill betona att det är otroligt viktigt att de som inte känner sig säkra på multiplikationstabellerna fortsätter att träna. 



Kluringarna blir bara klurigare och klurigare men barnen hanterar dem galant! Det gäller att ha tålamod, våga testa och kontrollera sina svar.

Här delar Joar med sig av sin strategi.


I engelskan har vi arbetat med:

* There is
* There are
* Att träna på att säga och skriva namn på olika möbler

Jag önskar er alla ett härligt sportlov!

Hälsningar

Anna





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar